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세계 어린이를 돕는 박지성 선수의 맨유와 FC바르셀로나

2009.05.28

지난 5월 28일 새벽(한국 시간) 맨체스터 유나이티드와 FC바르셀로나의 2008-2009 유럽축구연맹(UEFA) 챔피언스리그 결승전이 이탈리아 로마 올림피코 스타디움에서 열렸습니다. 우리나라의 '산소 탱크' 박지성(28.맨체스터 유나이티드. 이하 맨유) 선수도 미드필더로 선발 출장해 65분간 활약했습니다. 양 팀간의 경기는 FC바르셀로나의 2-0 승리로 끝나 FC바르셀로나가 영광의 우승을 차지했으며, 지난해 우승팀 맨유는 아쉽게 준우승에 머물렀습니다.

(→ 양 구단의 정상들이 에이즈 퇴치와 유니세프 지원에 관한 서신을 작성하고 포즈를 취했습니다.)

유럽 챔피언스리그 결승전을 치룬 양팀은 모두 유니세프를 지원하는 축구팀입니다. 세기의 대결을 펼치기 전 양 팀 대표는 세계 어린이를 위협하는 HIV/AIDS 퇴치를 위해 유니세프와 협력하겠다고 공개적으로 약속했습니다.

경기장에서는 최대의 라이벌인 두 구단이 경기장을 떠나서는 어린이와 청소년의 안녕을 위협하는 '에이즈 퇴치' 목표 달성을 위해 유니세프와 함께 하겠다고 손잡은 것입니다. 유니세프는 2005년부터 에이즈 퇴치를 위해 범세계적으로 'Unite for Children, Unite against AIDS' 캠페인을 펼치고 있습니다. 

전세계 15세 미만 어린이 중 에이즈 감염 어린이는 200여 만 명에 이릅니다. 축구경기 열린 90분 동안, 50명의 어린이가 에이즈로 사망합니다. 에이즈는 어린이로부터 부모와 어린 시절을 앗아가고 미래를 빼앗는 한편 지역사회를 초토화시키는 무서운 질병입니다. 

맨유는 이미 1999년에 유니세프와 파트너십을 맺고 인도 어린이 100만 명을 위한 초등교육캠페인을 지원하는 한편 어린이 착취예방 캠페인을 지원했으며, 2005년에는 에이즈 캠페인에 동참했습니다. 현재까지 맨유는 220만 유로를 유니세프에 지원했으, 전세계 150만 명의 어린이에게 혜택을 주었습니다. 2009년은 유니세프와 맨유가 파트너십을 맺은지 10년이 되는 해이기도 합니다.

한편 우승팀 FC바르셀로나는 유니세프와 2006년부터 5년간의 파트너십을 맺었습니다. 유니폼에 상업적인 로고를 다는 대신 유니세프 로고를 달고 뛰는 아름다운 전통을 만듬으로써 유니세프에 연간 2천만 유로 상당의 광고효과를 안겨 주었습니다. 또한 매년 150만 유로의 유니세프기금을 기부함으로써 위험에 처한 어린이를 돕고 있으며, 지금까지 750만 유로의 기금을 지원했습니다. FC 바르셀로나와의 협력을 통해 유니세프는 사하라 이남 아프리카 어린이 10만 명에게 도움을 주었습니다.

앞으로도 맨유와 바르셀로나는 에이즈로 고통 받는 어린이들을 돕기 위한 활동을 계속해나갈 것입니다.

***

맨체스터 유나이티드의 구단주 데이비드 길과 FC바르셀로나 회장 조안 라포르타가 2009 UEFA 챔피언스 리그에 앞서 함께 발표한 원문을 같이 싣습니다.


Joint statement from David Gill, Chief Executive, Manchester United and Joan Laporta, President, FC Barcelona in advance of the 2009 UEFA Champions League Final, Rome.

At 20.45 CET on Wednesday 27th May, the eyes of the world will be on Rome as our two clubs, Manchester United and FC Barcelona meet in the UEFA Champions League Final for the first time in our histories. 

Many people have called this match the ‘dream final’; the meeting of the champions of England and the champions of Spain, the current European champions verses the 2006 holders, a match between two great teams on the brink of history. The final is of huge importance to our clubs, to our fans and to each of us personally. It represents the culmination of two glittering domestic seasons. Make no mistake, our clubs are desperate to win and the game will be contested fiercely on the pitch, and with passion in the stands.

So why then, as football rivals, on the eve of such a defining match are we taking the unusual step of speaking together, with a united voice? The answer is simple. HIV and AIDS.

On the pitch Manchester United and Barcelona are great football rivals; you will see that on Wednesday. But off the pitch we are united by a common goal, a common cause – to halt the shattering impact of HIV and AIDS on children and young people globally. Together with UNICEF, the worlds leading children’s organisation, we are each, in different ways, committed to tackling this life threatening virus and to giving young people affected by HIV and AIDS a better future. Together, with different approaches, we support UNICEF’s ‘Unite for Children, Unite against AIDS’ campaign.

The figures are shocking, but are all too real. At least 2 million children under the age of 15 are currently living with HIV globally. In the 90 minutes it will take to play Wednesday’s final, 50 children will die as a result of AIDS. HIV and AIDS is having a devastating impact on young people worldwide, robbing countless children of their parents, of their childhoods, of their futures and bringing despair to whole communities. But we can make a difference.

Wednesday’s match will not only be followed by fans in England, Catalonia and Spain, but by passionate, hopeful supporters in all corners of the globe. This is the power of football, its capacity to bring hope and its ability to reach people across cultures. Our players are role models to millions, and we recognise that our clubs can play a vital role in changing children’s lives. Together we are each committed to using this power to support UNICEF by spreading important, lifesaving messages about health, education and HIV prevention. Together we are committed to supporting vital UNICEF projects worldwide, and protecting children’s rights everywhere.

In 1999 Manchester United became the first British club to partner with UNICEF, successfully providing 1 million children in India with access to primary education, and actively backing UNICEF’s End Child Exploitation campaign against trafficking. In 2005 we committed our support to UNICEF’s global AIDS campaign. Our partnership, United for UNICEF, is the longest running of its kind and has to date raised over €2.2 million helping over 1.5 million children across the globe. 2009 marks our partnerships 10th anniversary. Through the work of the Manchester United Foundation and our partnership with UNICEF, we remain committed to young people.

In 2006, FC Barcelona and UNICEF signed a very innovative and unique five-year partnership in the international football scenario. This global alliance included the use of UNICEF logo on our jersey, the first placement of its kind in our almost 110 years of history. But beyond that, FC Barcelona is deeply engaged in supporting vulnerable children by donating €1.5 million per year, with a total of €7.5 million Euros to jointly support projects aiming at combating HIV and AIDS impact on children. To date, the global alliance between FC Barcelona and UNICEF has supported more than 100,000 children, especially in sub-Saharan African countries.

On Wednesday, rest assured our on-pitch rivalry will commence and one of our teams will make history. But off the pitch, we both hope to make history in a different way.

Together with UNICEF, we are united in the goal of an AIDS free generation. We all have a role to play.


Signed                                                            Signed
David Gill                                                        Joan Laporta
Chief Executive, Manchester United                   President, FC Barcelona


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